info@hbeter.nl

De zelfsturende autonome leerling

Al in 1988 stelden onderzoekers George Betts en Maureen Neihart zes profielen op voor het herkennen en begeleiden van hoogbegaafde leerlingen. In 2010 zijn de profielen vernieuwd, zodat ze ook nu nog bruikbaar zijn in onderwijs en opvoeding. We bespreken alle types en geven praktische tips. In deze blog: de zelfsturende autonome leerling.

Het zesde type is de ‘zelfsturende autonome leerling’. Deze kinderen hebben iets belangrijks gemeen met de aangepaste succesvolle leerling: ze weten hoe ze het schoolsysteem effectief moeten doorlopen. Het grootste verschil zit in de manier waarop. Waar de aangepast succesvolle leerling zijn best doet om zo mín mogelijk uit te voeren, gebruikt de zelfsturende autonome leerling het systeem om nieuwe kansen te creëren en dingen te leren.

Deze leerlingen hebben een sterk en positief zelf-concept. Ze weten wat ze kunnen, werken zelfstandig en stellen eigen doelen. Faalangst? Nee hoor, deze leerlingen durven te leren. Ook met de sociale vaardigheden zit het wel snor, dit type wordt vaak bewonderd en geaccepteerd. Op het eerste gezicht lijkt dit de ideale leerling en – laten we eerlijk zijn – dat is ook zo. Dat betekent niet dat je als ouder en leerkracht rustig achterover kunt leunen. Ook dit kind heeft begeleiding nodig.

Hoe herken je een zelfsturend autonome leerling?

  • Goede prestaties op school.
  • Succesvol in verschillende contexten
  • Relaties met klasgenoten zijn doorgaans positief
  • Verantwoordelijk en capabel

Tips voor ouders:

  • Betrek je kind bij je eigen passies.
    Ben je gek op tuinieren, dan kun je je kind vragen daarbij te helpen. Later kun je je kind dan bijvoorbeeld de verantwoordelijkheid over een eigen kruidentuintje geven.
  • Neem beperkingen op het gebied van tijd en ruimte weg.
    Bespeelt je zoon of dochter graag een instrument? Zorg dan dat daar een goede plek voor is (waar het kind niet gestoord wordt door bijvoorbeeld broertjes en zusjes).
  • Sta vrienden toe van alle leeftijden
    Heeft je kind een goede klik met iemand die een paar jaar ouder is? Maak je daar dan niet meteen zorgen over, maar sta de vriendschap toe. Mocht het echt een creep zijn dan kun je altijd nog ingrijpen!
  • Laat je niet misleiden
  • Je zoon/dochter is misschien zelfstandig, maar dat betekent niet dat hij/zij alles zelf kan. Laat je niet misleiden en ondersteun je kind waar nodig, zowel op school als bij clubs en verenigingen.

Tips voor leerkrachten:

  • Maak compacten mogelijk
    Geef een leerling die sneller door de stof kan de kans om dat ook daadwerkelijk te doen. Het kan zelfs zo zijn dat een leerling de stof al beheerst vóór deze voor het eerst ter sprake komt. Eventueel kun je vooraf een toets afnemen om te kijken wat de leerling al beheerst en waar nog hiaten zitten. Daar kun je je dan in het vervolg op richten.
  • Zorg voor verrijking
    Let op dat goede verrijking niet voor iedere leerling hetzelfde is. Houd daar dus rekening mee bij het beschikbaar maken van verrijkingsmateriaal. Leerling A wil misschien heel graag diep op het lesonderwerp induiken, terwijl leerling B graag een heel nieuw onderwerp aanboort. En voor leerling C is praktisch aan de slag gaan juist weer goed.
  • Maak van schoolregels geen breekpunt
    Stel: de regel is dat leerlingen 3 uur engels volgen per week. Jouw leerling heeft eigenlijk aan één uur genoeg en wil heel graag aan een extra project werken. Geef hem/haar dan de kans om te werken aan de eigen passie/het zelfgestelde leerdoel. Wil een leerling graag 3 extra vakken doen, maar is 2 de norm? Kijk naar de mogelijkheden in plaats van naar de moeilijkheden. Lees hier mijn eigen ervaring hiermee.

Door: Ellen Sinot

Lees ook onze blogs over de andere types hoogbegaafden:

Comments are closed.